torsdag 25. februar 2016

Selleririot og stokkrose

For første gang i mitt liv har jeg sådd sellerirot (Apium graveolens `Alabaster 3 `) - se bildet over- og stokkrose (Alces rosea `Chaters`). Jeg sådde de for ca en og en halv uke siden og stokkrosen har allerede begynt å spire. Det er alltid spennende å så noe for første gang, for man aner ikke hvordan planten vil utvikle seg og hvordan det endelige resultatet blir.
Sellerirot sår jeg egentlig mest fordi jeg pleier å lage en helt utrolig fantastisk gulrotsuppe som inneholder en del sellerirot, men nå har jeg oppdaget andre oppskrifter som jeg også har lyst til å prøve ut også. For eksempel denne :) Når jeg tok det bildet dere ser under oppdaget jeg dessuten at Wilma ELSKER sellerirot. Hun syntes det var morsomt å leke med den som en ball og hun syns den smakte godt. Så da må selvfølgelig hun også få spise noen av grønnsakene som dukker opp i hagen etter hvert. Jeg tror på å ikke bare gi Wilma tørrfor, men også rent kjøtt og grønnsaker. Jeg tror det vil gjøre henne til en sunnere og lykkeligere hund :)  
Stokkrose, som er en veldig fin blomst, fikk jeg lyst til å prøve da jeg oppdaget de i sommer på vei til skogen. For å komme seg til skogen fra Drammen sentrum må man gå gjennom Drammens fineste strøk. Det var da jeg lærte at rike folk ofte har utrolig flotte hager. Jeg aner ikke om de gjør det selv eller om de leier inn gartnere, men det var hvert fall rader med lavendel, fantastiske syrinbusker, nydelige epletrær som blomstret og peoner all over the place. Også var det en hage som hadde noen helt utrolig flotte blomster som skilte seg veldig ut. De var ca 2 meter høye, med nydelige rosa og gule blomster i forskjellige nyanser. Senere har jeg funnet ut at det var stokkroser. Jeg har også funnet ut at pollinerende insekter elsker stokkroser og at den blir bruk som medisinplante. Ganske så fantastisk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar