torsdag 11. februar 2016

Jungel style - et bedre inneklima

Hi guys!
Etter at jeg og Kaan kjøpte oss hus i oktober har vi naturligvis begynt å tenke på hvordan vi vil at det skal se ut hjemme hos oss. For å samle inspirasjon har jeg tittet en del i interiørblader og blogger, og jeg har funnet ut at det er mye forskjellig å velge mellom. Ifølge interiørbladene må vi finne ut av hvilken stil som passer best for oss. Hvordan kan hjemmet vårt reflektere vår personlighet på best mulig måte, samtidig som vi følger trendene? At på til liker jeg å være miljøvennlig. Hvordan skal vi greie det? 
Jo, nå skal dere høre. Jeg har bestemt meg for å gå for jungel style i stua. Jeg tror ikke "jungel style" er et vanlig uttrykk innenfor interiørverden, så la meg forklare hva jeg legger i det. Jungel style er rett og slett å dekorere med mest mulig planter og naturlige gjenstander som tre, stein, skjell, fjær...osv.
      Det som er fint med å ha stueplanter er ikke bare at de er fine å se på, de gir deg også renere og sunnere inneluft. Så det å ha planter inne er rett og slett bra for helsa. Dessuten er det morsomt å stelle dem og se hvordan de vokser og utvikler seg.
Av alle etater er det faktisk NASA som er mest kjent for å ha forsket på planter og deres effekt på inneklimaet vårt. Grunnen til at de gjorde dette var fordi de ville finne ut av hvilke planter som var best på å rense luften i romstasjonene deres. Dette resulterte i at de har laget en liste over hvilke planter som er best på inneklima. Denne listen inneholder planter som ikke bare absorberer CO2 og frigjør oksygen, men som også er i stand til å fjerne giftstoffer i lufta. Ganske utrolig! 
Derfor viser forskning at vi har det bedre med planter rundt oss. De gjør oss mer opplagt, i bedre humør og de gjør at vi er i stand til å konsentrere oss bedre.
Men husk! Det er ikke bare å sette en plante i stua og forvente at den skal gi deg et bedre inneklima. Det har seg nemlig slik at jo bedre planten har det, jo bedre blir den på å absorbere giftstoffer og å utføre fotosyntese. Så det er viktig at du steller plantene dine bra og gir de et godt liv. Finn ut av hvilke type planter du faktisk har og hva de heter, og sett deg inn i hva slags behov de har, for det kan være ganske forskjellig.
Her kommer noen av de plantene som står på listen til NASA og som vi allerede har eller som vi har lyst til å ha hjemme:
Areca palme (Dypsis lutescens)
På bildet over ser dere den fine Areca palmen vår. Vi kjøpte en som ikke var så stor og som ikke kostet så mye, men målet vårt er at den skal bli diger og flott, for det kan den nemlig bli med riktig stell. Denne planten skal blant annet være i stand til å fjerne det giftige stoffet formaldehyd. Den lille potta dere ser så vidt i vinduskarmen er forresten tomatplantene våre som har begynt å spire!
Gullranke (Epipremnum aureum) 
På bildet over ser dere gullranken vår. Dette er en klartreplante som også liker å henge. Den har vi hatt siden i sommer. Denne planten vokser fort så lenge den får dagslys, litt næring og passe med vann. Den er også bra på å fjerne det giftige stoffet formaldehyd.
Eføy (Hedera helix) 
Dette er den første eføyen jeg noen gang har fått til. Den er også svært god på å fjerne formaldehyd. Eføy er en klatreplante som også kan henge. Denne kan være giftig for husdyr så plasser den et sted de garantert ikke får tak i den hvis de er av typen som tygger på planter.

Andre grønne planter jeg ønsker meg er fredslilje. Den gir et frodig og frisk inntykk og skal visst være topp of the topp på Nasas liste. Den er istand til å fjerne giftstoffer som formaldehyd, benzen, trikloretylen, toluen, xylen og sikkert enda flere. Dessverre har jeg hørt at den kan være giftig for husdyr så jeg må plassere den et høyt sted så Wilma ikke får tak i den. 

Andre planter som skal være bra for inneklimaet er Krysantemum, Aloe vera, Svigermors tunge, Sølvaglaonema, Gummiplanten, Bananplanten, Draketre, Bjørkefiken, Paraplytre og sikkert enda fler.  

Her er en fin video om planter og inneklima som jeg fant på youtube:         

2 kommentarer:

  1. Hei Kjersti.
    Har du noen tips til hva jeg kan gjøre om alle inneplantene mine sakte dør? De står i vinduet og får vann (kanskje for lite eller for mye).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Amanda! Så koselig med en kommentar! Det er ikke så ofte jeg får det :P Som oftest er det snakk om for mye eller for lite vann hvis planene ikke trives. Men det kan også være for mye eller for lite lys, for mye eller for lite næring, trekk eller andre ting. Hva slags planter er det du har? Og er vinduet ditt vendt mot sør, nord, øst eller vest? Hvis jeg vet det kan jeg prøve å hjelpe deg litt bedre :)

      Slett