mandag 29. februar 2016

Hawaiisteming i jungelen med Hawaiirose

Jeg har lenge følt at stua vår trenger litt mer farger. Så for litt siden bestemte jeg meg for å gjøre noe med saken, og gikk til butikken for å kjøpe meg noe fargerikt. Som dere sikkert har fått med dere er jeg på en jungel-style-bølge, så jeg kjøpte meg ikke en ny og fargerik ting, men heller en ny og fargerik blomst! Blomsten jeg har kjøpt heter Hawaiirose, eller Hibiskus som den også blir kalt. Den er å få kjøpt i butikkene nå, og den er kjempe fin! 
Hvis blomsten liker seg hos deg og du steller pent med den kan man visst ha den i mange år. Jeg har aldri hatt denne blomsten før. Grunnen til det er at jeg aldri har bodd i et hus med nok sol til at den kan trives. Men det gjør jeg nå. Stua vår er sørvendt med store vinduer hvor lyset og varmen flommer inn på dagtid. Selv om det er minusgrader ute trenger jeg ikke å sette på noe varme i huset hvis det er sol. Da er solen vår varmeovn. Av og til lurer jeg litt på om det er en velsignelse eller en forbannelse, men for Hawaiirosen er jeg ganske sikker på at det er en velsignelse. Dette er nemlig en av de få plantene som liker å stå i et sørvendt vindu hele året. 
De er veldig glad i sol, varme, vann og gjødsel. Også liker de visst ikke å bli flyttet på, så jeg får prøve å unngå det. De stakkars plantene mine har jo vært på rundtur i stua hele gjengen. Hvis hawaiirosen blir flyttet på kan knoppene lett falle av. Blomstene blir forresten fort stygge uansett hva du gjør, men hvis planta for nok gjødsel kommer det nye knopper hele tiden. Så knip av de stygge blomstene og nyt synet av nye knopper som springer ut i blomst ofte.
En kunde på jobben tipset meg om at jeg kan plante den ut til sommeren. Da blir den til en liten busk som blomstrer hele sommeren! Dån! Så nå som vi har fått oss hage har jeg selvfølgelig tenkt til å gjøre det.
 Ifølge et kjapt googlesøk har Hawaiirosen spiselige blomster. Det visste jeg ikke fra før. Er det ikke utrolig hva som faktisk er spiselig? Men man skal være forsiktig med å spise blomster som man har kjøpt på et hagesenter før det har gått et halvt års tid, for de kan ha vært sprøytet. Forhåpentligvis blir det ikke sultkatastrofe her med det første, for da blir jeg kanskje nødt til å spise den.. Og da kan jeg jo ikke ha glede av den like lenge som jeg vil.  
Jeg gleder meg veldig til å se denne blomsten vokse og blomstre og berike vår stue, vår hage og våre liv med sitt skjønne vesen. Håper vi kan ha den leeeenge <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar