tirsdag 2. februar 2016

Fredholm

Før hver hagesesong begynner er det viktig å samle inspirasjon. En stor inspirasjon for meg er en hagestil som heter Cottage garden. Cottage garden er en stil som oppsto i England. Den står i sterk kontrast til den veldig strigla klassiske Engelske hagestilen med rette linjer og et ryddig og litt strengt uttrykk. Cottage garden er en vakker hjemmekoselig hage med fokus på ynde, sjarm og bruksverdi. Den er kjent for vakre fargesammensetninger, tett beplantning, naturlige materialer som stein og tre og et frodig uttrykk med en blanding av klatreplanter, roser, stauder, sommerblomster og spiselige vekster i ulike størrelser og fasonger. 
Selv om Cottage garden er kjent fra England finnes det heldigvis også noen i Norge. En av de mest kjente er Fredholm hage som ligger på Toten i Oppland fylke. Stedet drives av en dame med navn Helen Fredholm. Om sommeren er hagen åpen for besøk. Jeg har aldri vært der før, men jeg har veldig lyst til å dra dit i sommer. For å lese mer om stedet kan du sjekke ut hagens nettsted: http://www.fredholm.no/#cottagegarden 
Jeg har tatt meg den friheten og dele to vakre bilder fra den inspirerende hagen til Helen. Husk at ingen av disse bildene er tatt av meg. Bildene fant jeg på bloggen hennes som du kan besøke her.
Foto: Helen Fredholm
Foto: Helen Fredholm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar