mandag 1. februar 2016

1-2-3 Go!

Fy fasan, da er vi i gang. I dag har jeg sådd årets første planter - Tomat, chili og artiskokk - og det føles veldig bra. Grunnen til at jeg har sådd disse så tidlig er fordi disse plantene bruker lang tid på å utvikle seg. Så for å få mest mulig frukter i løpet av sommeren burde man så de nå. På det første bildet ser dere chilifrø (Capsicum annuum `Cayenne Long Slim`) og på det andre bildet ser dere artiskokkfrø (Cynara cardunculus `Violett`) Det er morsomt å se hvor forskjellig frø kan se ut. Dette har jeg sådd idag:
Busktomat - Solanum lycopersicum `Balkonzauber`
Denne sorten tomater er en mellomstor sort som kan plantes både i drivhus og i hagen på et lunt sted. Vi plantet de ut i drivhuset på hytta i fjor og der trivdes de veldig bra (takket være vanningssystemet til Kaan) . Vi fikk masse tomater som hadde en veldig god smak. Jeg har brukt frøene fra i fjor så det blir spennende å se om de spirer i år også. Vi tenkte å ha noen planter av denne sorten på hytta og noen hjemme i hagen.
Chilipepper - Capsicum annuum `Cayenne Long Slim`
Denne sorten sådde vi også i fjor. Her har jeg også brukt de samme frøene fra året før så også disse blir det spennende å se om i det hele tatt spirer. Denne sorten får lange smale frukter med sterk smak. Denne kan også plantes både i drivhus eller i hagen på et beskyttet sted. Vi hadde ikke så veldig suksess med disse i fjor, men vi fikk heldigvis noen frukter. Vi tenkte å gi de litt mer vann og sol i år så kanskje de vil trives bedre. Også denne planten tenkte vi å ha noen av på hytta og noen hjemme i hagen.
Chilipepper Habanero! - Capsicum chinense `Caribbean Antillais`
Denne sorten har vi aldri prøvd før. Det er jo så spennende at det danses tango i mine bukser. Jeg kjøpte frøene i går.  Kaan digger Habanero og dette skal være en type av det slaget. Med andre ord en veldig sterk variant av chili. Vi tenkte å ha plantene i drivhuset på hytta.
Artiskokk - Cynara cardunculus `Violett`
Dette er første gang vi prøver oss på artiskokk. Den skal visst både være pen, tiltrekke seg pollinerende insekter og smake godt, så denne grønnsaken passer hagen vår yppelig. Jeg har ikke spist så mye artiskokk før så det blir gøy å eksperimentere med nye oppskrifter.

Hver sesong med hage og planter er forskjellig og man lærer alltid noe nytt. Jeg gleder meg masse til å se hvordan denne sesongen blir. Hva vil spire? Hva vil ikke spire? Hva blir spist av hagetrollet og hva blir spist av oss? Hvis du vil lese mer om chili kan du trykke her :) Adios!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar