mandag 11. januar 2016

Hva slags sted skal hagen være?

 Det er januar. Julen er over. Det er på tide å planlegge hagen for 2016.
Det som er ekstra spennende i år er at for første gang i vårt liv har vi vår egen hage som vi bestemmer over, og som vi har tilgang på daglig, siden den ligger rett utenfor huset vårt. De forrige eierne har ikke gjort mye i hagen. Det eneste som var der når vi flyttet inn var en platting, en gressplen, et lite plommetre, en aroniahekk og en annen hekk som jeg ikke vet hva er for noe. Dette gir oss ganske frie tøyler og store kreative muligheter. Nesten så store muligheter at jeg må begrense meg og ikke ta vann over hodet.
Så hvordan begynner man?
Det er mye å tenke på når man skal planlegge en hage. Jeg har ikke gjort det mange ganger før og er derfor ingen ekspert, men jeg tror det er lurt å tenke over hva man vil med hagen. Hva slags sted skal det være?
Jeg vil at hagen vår skal være som en drøm. Det skal være et sted man slapper av og finner ro i sjelen, men også et sted man kan samle venner og familie, og skape gode minner sammen. 
Jeg vil at det skal være et trygt sted for mennesker, dyr og området rundt. Derfor vil jeg at det skal være en økologisk og giftfri hage. Jeg vil kun bruke naturlig bekjempelse av ugress og skadegjørere. For at dette skal la seg gjennomføre må jeg tilrettelegge mest mulig med komposthaug, vekstskifte, stor variasjon av planter og en rekke andre ting.   
Jeg vil hovedsaklig ha spiselige planter i hagen som vi kan gå rett ut å plukke og ta med oss inn på kjøkkenet. Med det vi har i hagen vil jeg at vi skal kunne tilberede økologiske, sunne, fargerike, varierte og kjempe gode måltider hver eneste dag. 
Selv om jeg vil ha mest spiselige planter vil jeg allikevel at hagen skal være veldig estetisk vakker. Jeg vil at den skal bugner av frodige og skjønne blomster og grønt. Den skal være en fryd for alle sansene våre. Derfor vil jeg plante mest grønnsaker, urter, frukt og bær, men også vakre og duftende stauder, sommerblomster, klatreplanter og busker. Gjerne de som tiltrekker seg pollinerende insekter for å skape en levende og miljøvennlig hage.
Siden jeg vil at hagen skal være et sted hvor man slapper av vil jeg at det skal være et lunt og godt sted som skjermer for mest mulig innsyn. Jeg vil også ha plasser i hagen man kan legge seg godt til rette ved siden av vakre blomster. F. eks på en benk, i en god stol eller i en hengekøye.
 Og sist, men ikke minst skal det være et sosialt sted hvor det er fint for folk å være. Derfor hadde det vært fint å ha et langbord med stoler rundt hvor man kan samle venner og familie. Kanskje med en grill ved siden av. Også skal det ikke være for strengt. Det skal være et sted hvor barn og hunder kan løpe rundt å leke og bli møkkete uten at de trenger å være redde for å ødelegge noe. Hvis vi får til noe i nærheten av dette skal jeg si meg fornøyd.
Herregud som jeg gleder meg til våren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar