mandag 14. desember 2015

Julestjerna fra Hollywood

Hooorraayy! På lørdag var det den internasjonale julestjernedagen. Derfor feirer jeg med et innlegg om selveste "hovedpersonen" to dager for seint. Planen var jo selvfølgelig å legge det ut på selve dagen, men når man har fått valp går ikke alt som planlagt. 
Så hva er greia med denne blomsten? Hvorfor elsker vi den så høyt? Nordmenn kjøper rundt 6 millioner julestjerner hvert år. Herregud. 
En gang jeg var i Paris bodde vi på et hotell som hadde julestjerner i resepsjonen i mai. Jeg fant aldri ut om det var de på hotellet som hadde misforstått noe eller om denne blomsten ikke er en "juleplante" i Frankrike. Er det noen der ute som kan svare meg på dette? 
Det er i hvert fall en "juleplante" i Hollywood. Det var en blomsterhandler med navn Paul Ecke som først kom på at denne røde blomsten kunne være fin til jul. Han begynte å selge den i moderne butikker på Sunset og Hollywood Boulevard i Los Angeles rundt juletider, og den ble straks veldig populær. Det var også Paul Ecke som tok den med seg til Europa.  
Onkelen min fortalte meg en gang at han hadde hatt en julestjerne som ble til et tre. Og det stemmer nok for det er det den egentlig er, et tre, eller en busk, alt ettersom. Den kan faktisk bli 4 til 5 meter høy i varme strøk. Den stammer jo fra Mexico,  og der er det jo ganske varmt. Her er et bilde av et julestjernetre som jeg fant på google. Det er sikkert tatt i Mexico:
Julestjerna tilhører Vortemelkfamilien. Dette er veldig lett å huske for når man knekker av en stilk eller et blad på planten kommer det ut en slags hvitaktig væske som minner om melk. Hvis du får denne "melka" i øynene kan du faktisk bli midlertidig blind, men jeg tror ikke det varer så lenge. Planten kan også gi allergiske reaksjoner hos enkelte og hvis du spiser den kan du bli så dårlig at du kaster opp og får diaré. Jeg har hørt at den kan være direkte giftig for husdyr så holdt blomsten langt unna dem.   
Da jeg gikk på gartnerskolen var det mye snakk om julestjerner. De produserte dem faktisk på skolen jeg gikk på og solgte dem til hagesentere i nærområdet. Vi lærte at alle gartnerier som er interessert i å tjene noe som helst på vinteren burde dyrke frem denne planten. Uff, jeg har ingen planer om å dyrke frem denne her. For å si det som det er er så er jeg litt lei av den. Men det er det veldig mange andre som ikke er. Vi selger masse av den på jobben.
Veldig mange klager over at julestjernen er vanskelig å holde i livet, og det kan den også være. Den skal helst ikke bli utsatt for temperatur under 15 grader, men heller ikke stå rett ved radiatoren. Den skal aldri tørke helt ut, men hvis den blir for våt klapper den sammen med en gang. Den vil ha dagslys, men ikke direkte sollys over lengre tid. Men til tross for at folk synes den er en litt trasig og sær type er den kjempe populær. Det blir ikke jul uten julestjerna. 
Her er et bilde av meg med noen små julestjerner. Jeg ser vanligvis ikke så rar ut. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar