søndag 1. november 2015

Søyleblomst

 
Nå har jeg og Kaan endelig begynt å kommet på plass i det nye huset og jeg har fått tid til å tenke litt på den nye hagen vår. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha et staudebed i hagen og for en stund siden kjøpte jeg stauder (hold dere fast) til kun 10 kr per stykk på tømmesalg :D
Jeg kan veldig lite om stauder så jeg tenkte jeg kunne skrive et lite innlegg her på bloggen om hver plante jeg har kjøpt for å lære mer om dem. Siden jeg har kjøpt blomstene sent på høsten ser de ikke særlig pene ut nå, så jeg har ingen mulighet til å ta fine bilder av dem selv. Derfor har jeg lånt noen bilder fra nettet og jeg prøver så godt det lar seg gjøre å oppgi hvem som har tatt bildet eller hvor jeg har funnet det hen.  
Først ut til å få sitt eget innlegg er Søyleblomsten, også kalt Akssøyleblomst (Liatris spicata).
Dette er en av de staudene jeg har lagt godt merke til på jobben (som nevnt tidligere jobber jeg på et hagesenter) og det er nok fordi det er vanskelig å ikke legge merke til søyleblomsten.  Den skiller seg ut ved at den er ganske høy (mellom 60cm - 80 cm),  
den blomster på høsten (fra slutten av juli og ofte ut i september), den har en fin og sterk lillafarge (noen sorter er også hvite) og den uvanlige blomsterveksten får planten til å se ut som en fargerik fakkel eller klubbe. Det jeg mener med uvanlig blomstervekst er at knoppene åpner seg fra toppen og nedover. De fleste andre planter gjør motsatt, altså at blomstene starer å utvikle seg nederst og deretter oppover. Man kan se det tydelig på begge bildene.
Ifølge Hageselskapets staudebok av Tommy Tønsberg stammer søyleblomsten fra østre deler av Nord-Amerika og er en tuedannende plante og herdigheten er derfor opp til H5. Den liker seg best i sol, men kan også tåle halvskygge godt. Den liker ikke å bli for tørr og den liker næringsrik jord. En annen fin ting med Søyleblomsten er at pollinerende innsekter elsker den! Så snart blomsterknoppene åpner seg virker den som en magnet på bier, humler og sommerfugler. Så den er ikke bare pen å se på, den er også med på å skape en levende hage. 
Søyleblomsten kan se veldig dekorativ ut sammen med f. eks prydgress eller rosa/lilla solhatt. Hvis du vet om flere blomster som passer sammen med denne stauden så fortell deg gjerne.
Ifølge en artikkel jeg kom over på nettet er søyleblomsten dekorativ fra den spirer til lenge etter at den er avblomstret. Så jeg krysser fingrene for at denne stauden overlever vinteren i hagen vår og at vi kan ha glede av den mange år fremover. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar