lørdag 21. november 2015

Julestemning for alle (fugler små de er)

Det nærmer seg endelig jul for vanlige folk, men på jobben min har det vært jul siden september. I hele høst har jeg vært omringet av juletrær, julekuler, engler, nisser, lyslenker...osv mens jeg har vært på jobb. Folk spør meg om jeg ikke blir lei av jula allerede før den har startet, men det blir jeg faktisk ikke. Tvert imot liker jeg julen bedre. Siden jeg blir oppmerksom på at julen nærmer seg før de fleste andre setter jeg også igang med forberedelsene tidligere. Dette gjør at desember ikke blir så stressende på hjemmefronten som det ellers ville ha blitt. Og takk og lov for det for på jobben er det nok å gjøre på denne tiden. Men jeg håper allikevel at jeg får tid til å feire litt jul her på bloggen også. Så for sikkerhets skyld starter jeg like så godt med en gang. Så god jul da dere! :D
Også vil jeg gjerne komme med en oppfordring. Vi i Norge må stadig bli minnet på hva jula egentlig handler om. Den handler ikke om ting, men om å være sammen med de man er glad i og å gjøre noe godt for de som ikke har det så lett. En veldig enkel måte å gjøre noe godt for noen som trenger det er å sette ut mat til fuglene. Det kan faktisk ha mye å si for fuglebestanden i ditt område om du og dine naboer henger opp meiseboller eller julenek til våre flygende venner på bikkjekalde vinternetter. Mange fuglearter i Norge er truet og dette burde vi hagefolk prøve å gjøre noe med. Dessuten kan jeg love deg at det ikke bare blir fint for fuglene at de får mat, men også for deg. Hvis fuglebrettet ikke står så langt unna f. eks kjøkkenvinduet kan du sitte å se på dem mens du spiser frokost. Kanskje lærer du deg hva noen av fuglene heter. " Se der kommer kjøttmeisen! Å så søt. Eller er det en blåmeis?" "Å nei, der kom den forbanna skjæra igjen." Dette har jeg lagt merke til. Veldig mange som kommer for å kjøpe fuglemat av meg irriterer seg over skjæra. Jeg har ikke forstått helt hvorfor. Kanskje det er fordi den ikke er like søt og yndig som småfuglene. Men vi må ikke glemme at også de som ikke er søte og yndige trenger litt ekstra fett på kroppen på bikkjekalde vinternetter. 
Et fuglenek er både dekorativt i hagen og gir mat til fuglene :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar