tirsdag 22. september 2015

Admiralsommerfuglen - Beundringsverdige havherskere

Har du noen gang sett noe så vakkert? Jeg følte meg virkelig som en naturfotograf når jeg skulle ta bilde av denne her. Jeg gikk forbi kjøkkenhagen vår da jeg plutselig oppdaget at det satt en udsetvanlig vakker sommerfugl på en av støttepinnene. Så min første innskytelse var å løpe inn å hente kamera, men da jeg kom ut igjen hadde den lukket seg og så sånn her ut:
Og det virket ikke som om den hadde planer om å åpne vingene sine med det første, så jeg ble sittende å vente med knærne i leirjorda for å få tatt et bilde av denne vakre skapningen. Etter hvert ble jeg lei og brøt alle kunstens regler ved å veive med armene, gå alt for nærme og blåse litt på den, men den gjorde ikke tegn til å bevege seg. Til slutt ga jeg opp og gikk på do, men da jeg kom ut av utedoen så jeg plutselig at det var en liten fargeklatt på støttepinnen min igjen. Så jeg stormet bort til den og fikk tatt det bildet som du ser øverst.
Etterpå fikk det meg til å tenke over hvor utrolig lite jeg kan om sommerfugler. Spør du meg er de jo faktisk en av naturens vakreste skapninger. Så etter nøye research har jeg funnet ut at dette mest sannsynlig er en Admiral-sommerfugl (Vanessa atalanta).
Admiralsommerfuglen overvintrer i sydlige land (sør for alpene), men om våren kommer den flygende nordover (nord for alpene) for å legge eggene sine på brennesleplanter. Jeg hadde ingen anelse om at sommerfugler dro på så lange reiser. Når larvene klekker ut av egget spiser de plantene som egget lå på. Så ikke luk bort all brenneslen!
De voksne Admiralsommerfuglene livnærer seg på plantesaft og overmoden nedfallsfrukt om høsten.
Jeg prøvde å finne ut av hva admiral egentlig betyr og hvorfor denne sommerfuglen heter det. Det jeg fant ut var at ordet admiral stammer fra det arabiske ordet:"amir al bahr" som betyr "havets hersker". Dette syns jeg hørtes logisk ut ettersom de ofte må fly over havet på den lange reisen sin. Det var til jeg fant ut at admiral ofte har blitt feilaktig knyttet til det latinske ordet "admirabilis" som betyr "beundringverdig" og det er den jo også! Så nå vet jeg ikke om navnet var ment å bety eller det andre, men det spiller kanskje ikke så stor rolle. Jeg håper i hvert fall at jeg  ser fler av disse til neste sommer når de kommer flygende sør fra.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar