torsdag 5. mars 2015

Såkalender

Hei søte blogglesere.
Jeg kjøpte Maria Thun sin såkalender på nett her om dagen. I dag kom den i posten og av det lille jeg har tittet i den skjønner jeg ikke så mye, men jeg håper å lære mer etter hvert. Det er en kalender utgitt av biodynamisk forlag som skal fortelle når det er gunstig å så, plante, luke og høste for at plantene skal kunne utvikle seg til sitt fulle potensial basert på astronomiske beregninger. For eksempel kan det være best å så rotgrønnsaker en dag, mens blomstene burde man så en annen dag. Dette skal ha noe med de ulike vekstenes forhold til de forskjellige månefasene å gjøre. Dette er noe mennesker har drevet med til alle tider, men som nå fortiden ikke er så vanlig lenger. I hvert fall ikke i vestlige land.
Jeg kan veldig lite om dette, men jeg tenkte det ville være artig å prøve for å se om jeg føler at det har noe for seg. Kanskje mine gulrøtter blir mye større og mer smakfulle enn naboen sine fordi jeg har brukt såkalenderen, ha! Det hadde jo vært gøy. Det finnes en masse sammenhenger i naturen som mennesker ikke kan forstå, og dette kan jo muligens være en av de. Ikke vet jeg. Men det blir artig å prøve.
Hvis du også vi bestille Maria Thun sin såkalender kan du gjøre det her
Jeg visste ikke helt hvilket bilde jeg skulle ta med denne gangen, så jeg tok med et bilde av meg selv fra i fjor sommer.
Kyss og klem fra Kjersti
                
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar