torsdag 26. februar 2015

Red HOT chili peppers

Dette bildet er det ikke jeg som har tatt. Jeg fant det når jeg søkte på Google. Jeg vet dessverre ikke hvem som har tatt det heller.
Hei. Som jeg skrev tidligere skulle jeg så chili, og det har jeg også gjort. Sorten jeg har sådd heter Chilipepper `Cayenne long slim'. Den får lange tynne frukter som blir veldig sterke. Den kan spises både som grønn og som rød. Foreløpig har det ikke skjedd noe nede i potta, men jeg håper de spirer snart. I Norge bruker vi ikke mye chili i maten. Det virker som om vi er litt redde for det syns jeg. Ikke så rart kanskje. Det er lite kunnskap i den norske kulturen om hvordan vi bruker dette krydderet på en bra måte.
Mange sorter er veldig sterke, og kan ødelegge et helt måltid hvis den brukes feil. Men sannheten er at chili er verdens mest brukte krydder. 2/3 av verdens befolkning spiser chili hver dag. Og chili er ikke bare chili. Det finnes ca. 200 forskjellige typer av denne frukten. Alle med forskjellig styrke, smak, farge og form som brukes bevisst for å få frem ulike nyanser og smaker i et måltid.
Chili har dessuten mange helsegivende fordeler. Den er full av sunne næringsstoffer som for eksempel A, B og C-vitaminer, jern, kalium og mangan. Den har vist seg å kunne forebygge kreft, diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol.
Frukten produserer også anti-sopp og anti-bakterielle stoffer som er med på å holde oss friske. Det er derfor lurt å spise chili om vinteren når vi er utsatt for forkjølelser og andre infeksjoner.
Og ikke nok med det. Når vi spiser chili får kroppen et slags kick som gir oss høyere forbrenning, bedre blodsirkulasjon, økt sexlyst og generelt et bedre humør. Frukten er også med på å minske negativt stress og gjør oss mere avslappet i hverdagen.
Hvis du vil så chili i Norge burde du begynne sånn i januar/februar for å få modne frukter før sommeren er over. Noen starter så tidlig som i romjula. På denne tiden må man bruke vekstlys for at planten skal få nok lyst til å vokse seg store. Man kan plante de ut etter 17. mai på et lunt og solrikt sted eller i et drivhus.
Jeg kan heller ikke mye om hvordan man bruker chili på en god måte i maten, men jeg liker å prøve meg frem. Dessuten kan det være lurt å spørre noen som kan det. Chili blir mye brukt i Mellom-Amerika ettersom det er her planten kommer fra. Der har de dyrket frukten i over 7000 år. Hvis man kjenner noen som kommer fra disse landene og liker å lage mat er det jo bare å spørre og vise interesse. Det har i hvert fall jeg tenkt til å gjøre. Hvis du vil se et inspirerende og lærerikt program om chili kan du trykke på linken under.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar