fredag 23. januar 2015

Urtebedet - Hageplanlegging


Etter at jeg leste en artikkel i aftenposten om hvor viktig det er å planlegge hagen så tidlig som mulig kastet jeg meg over et ark med blyant og fargestifter. I flere dager har jeg for hvert ledige minutt sittet over tegningen dere ser ovenfor av sommerens urtebed. Når jeg studerte for å bli gartner måtte vi tegne flere tegninger av hager og bed for å lære oss å planlegge på forhånd. Dette er første gang jeg har tegnet et bed som faktisk skal bli noe av på ordentlig, og det er jeg selv som skal lage det. Det har vært veldig gøy og lærerikt å tegne denne tegningen. Jeg bestemte meg for at jeg vil ha et urtebed med kun spiselige planter som kan kalles urter, men som allikevel skal være svært dekorativt. Jeg vil at oransje, lilla, gult, litt blått og masse grønt skal være fargene som dominerer i bedet. Dette er fordi det er svært mange spiselige blomster og urter som har disse fargene og fordi de passer veldig godt sammen. Jeg tenkte også nøye over hvilke urter jeg faktisk liker og bruker i hverdagen. I tegningen har jeg ikke tatt hensyn til planteavstand, antall planter og riktige mål. Jeg har tegnet det opp omtrent sånn jeg tror det vil bli. Det kan godt hende at bedet ikke blir akkurat sånn jeg har tegnet det. Jeg har ikke lyst til å være for streng med meg selv. Kanskje vil ikke alle type urtene spire eller trives i hagen. Kanskje jeg finner ut at jeg vil bytte ut noen av plantene. Hvem vet? Ikke jeg i hvert fall. Dette er et slags forslag til meg selv som ikke trenger å følges slavisk.     

Urtene som jeg kom fram til er: Gressløk, solsikke, peppermynte, ringblomst, blomkarse, stemorsblomst, rosmarin, vanlig basilikum, salatbasilikum, timian, lilla plukksalat, grønn isbergsalat, oregano, koriander og lavendel.

I en egen krukke ved siden av bedet vil jeg dyrke ruccola, eller salatsennep som det heter på norsk.  

Dette bildet er tatt på Rammegård. En nydelig hage som er nøye planlagt.
Hemmeligheten bak en hver ekstraordinær og spennende hage er planlegging. "Å nei, må jeg planlegge også", tenker du kanskje nå. Men det er absolutt ikke trist at dette er nødvendig. Å sette seg ned med hagebøker, fargestifter og papir og tenke ut vakre bed er utrolig morsomt.
Man kommer på en masse kreative ideer som man ikke ville kommet på hvis man tok alt på sparket. Dessuten kan du spare en masse penger og unødvendige kjøp hvis du tenker ut hva du skal handle på forhånd.
Når man planlegger burde man tenke ut hvordan hagen kan være fin hele sesongen. Det er typisk at utearealet bugner av vakre blomster og planter på forsommeren, og en måned senere ser den ustelt og kjedelig ut igjen. Tenk at hagen skal være fin så lenge den kan, også på høsten.

Det er en masse andre saker man må tenke på også når man setter i gang med dette, men for at jeg skal ha noe å skrive om i de andre innleggene om hageplanlegging på jeg stoppe nå.
Dessuten er jeg veldig trøtt, og takket være tegningen øverst føles det som om jeg har holdt på med dette i uendelig tid. Så nå bare går jeg crazy-bananas og legger dette ut. Men følg nøye med. Om ikke lenge kommer hageplanlegging - del.2 !!

God natt!

2 kommentarer:

  1. Fin urtehage :) Bra du ikke tar med sitronmelisse for den "overtar" hele hagen..

    SvarSlett
  2. ooh! Bloggens første kommentar :) Så gøy! Ja, takk for tips. Jeg skal holde meg unna sitronmelisse.

    SvarSlett