søndag 23. november 2014

Mat som spirer

I det siste har jeg vært nødt til å spare penger og har derfor prøvd å skrumpe litt inn på budsjettet. Derfor begynte jeg å bløte kikertene mine selv istedenfor å kjøpe dem på boks. Jeg fant derfor fort ut at budsjettskrumping nødvendigvis ikke er noe negativt. Kikertene smaker mye bedre på denne måten.
For litt under en uke siden bestemte jeg meg for å lage falafler og la derfor ca to dl kikerter i bløt. Planene ble endret. Vi spiste fisk isteden, derfor helte jeg bare av vannet, la dem i en skål og tenkte jeg kunne koke dem om noen dager. På fredag bestemte jeg meg for å ha kikerter i salaten og tok derfor skålen frem for å koke de, men da jeg rørte litt rundt i kikertene oppdaget jeg at de hadde begynt å spire!
Det kan godt hende at dette er noe som skjer ofte med folk som bløter kikertene sine selv, men det har i hvert fall aldri skjedd med meg. Det første jeg gjorde var å løpe av gårde for å kjøpe blomsterjord. Så nå har jeg plassert fire små potter i vinduskarmen med små kikertspirer som forhåpentligvis vil vokse seg store.
Det eneste jeg har hørt tidligere er at denne planten ikke trives i Norge. Og slutten av november er uansett helt feil tid å så de på, men herregud! Kikertspirer! Jeg klarte ikke la være å sette dem i jorden. Nå krysser jeg fingrene for at de på en eller annen måte får et lykkelig liv.
Hurra for plantegleder!             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar